Antioxidáns csoki

Rengeteg cikk szól arról, hogy a csokoládé mennyire erős antioxidáns. Azt tartják, hogy erősebb, mint a zöldtea vagy a vörösbor. Lássuk, hogy valóban így van-e!

Az élelmiszerek szabadgyök megkötő képességét az ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity) értékkel számszerűsítik, az élelmiszerek 100 grammjára vetítve. A szervezetünkben kialakuló szabad gyökök eredeti funkciója a szervezetünk védelme a kórokozókkal szemben. Abban az esetben azonban, amikor ezek túl nagy arányban képződnek, már nemcsak a kórokozókat, hanem testünk saját sejtjeit is képesek károsítani.

A szabadgyök termelést különösen fokozza a dohányzás, a gyógyszerek, a túlzott alkohol, illetve a vörös húsok fogyasztása is. A szervezetünkre gyakorolt hatásuk igen nagy: a különböző szív- és érrendszeri, az ízületi és a daganatos betegségek kialakulásában is szerepük lehet.

A szabadgyök molekulák, a külső elektronhéjukon párosítatlan elektront tartalmaznak, tehát könnyen reakcióba léphetnek más vegyületekkel. Az egyik legjelentősebb szabadgyök az oxigén-szabadgyök, ami az oxigén molekula felbomlásával jön létre.

Mit tudnak az antioxidánsok? Nagyon is sokat. Többek között az alábbiak miatt jelentős a szervezetünkre gyakorolt hatásuk:
-támogatják az immunrendszerünk működését,
-segítik az idegrendszerünk működését,
-az emésztőrendszerünkre kedvezőek,
-védik a májat, vesét,
-öregedésgátlók,
-csökkentik a daganatos betegségek kialakulásának veszélyét,
-sőt, még a fogaink állapotát is jótékonyan befolyásolják.

Érdemes egy pillantást vetni az alábbi linken található táblázatra. Ebből kiderül, hogy a fűszerek igen magas ORAC-értékkel bírnak 100-200000-es nagyságrendekkel (szegfűszeg, rozmaring, fahéj, kurkuma, stb.). A gyümölcsök közül a mostanában „felkapott” acai áll az élen 102000-rel. (erről a gyümölcsről többet olvashat itt)

Utána következnek a csipkebogyó (96000-rel!), a különböző olajos magvak, a bodza, a mazsola, a rizs, a paprika, az aszalt körte, az áfonya, a bab, az aszalt szilva, a vörösbor (4500-zal!). Az édesítetlen (kvázi nyers) kakaópor 55000-rel, az édesítetlen étcsokoládé a következő szint közel 50000-es értékkel. Minél több cukrot tartalmaz a csokoládé nyilvánvalóan annál kevesebb az ORAC-értéke. Ennek megfelelően a tejcsokoládé esetében ez már csak alig 1300. A zöld tea antioxidáns értéke is csak 1200, pedig sok helyen kiemelten szerepel az erősen antioxidáns élelmiszerek felsorolásában.

Egyes tanulmányok szerint 30 perccel azután, hogy 40 g magas kakaótartalmú étcsokoládét fogyasztottunk, már megemelkedik a véráram epikatechin és katechin szintje. Ez a két fenolos vegyület a legfontosabb antioxidáns a csokoládéban. Erre vezethető vissza az a tény is, hogy a csokoládé jótékonyan hat a keringési rendszerünkre.

Nem szabad azonban figyelmen kívül hagyni azt a tényt, hogy a feldolgozási módtól, technológiától függően változó lehet a csokoládé antioxidáns és természetesen más jótékony hatású vegyületeinek a jelenléte a csokoládékockákban. Ha a jótékony hatása miatt szeretnénk fogyasztani, akkor érdemes inkább az ún. „nyerscsokoládékat” választani, amelyek kíméletes feldolgozással készülnek és magas kakaótartalmúak.

Források:
http://www.allchocolate.com/health/basics/antioxidant_effects.aspx
http://www.oracvalues.com/
http://www.vitalland.hu/antioxidans

Szóljon hozzá!

Biztonsági kód
Frissítés